Kelakar Betok : Seni Bekelakar Wong Kito Galo

iwak betok

Ikak la die radio sekayu
dengan gelombang lime tige ulang
dengan tinggi pemancar tige kali satang
ikak la die lagu pertame kambing blage ( adu domba )..
di teruske lagu berikutnye tak suek tenage ( tak berdaya )..
dan lagu terakhir mandi kemek kumbang ( mandi madu)…
sape nak nengo nengo dak dem..

Palembang atau Sumatera Selatan umumnya terdiri dari banyak suku yang mempunyai bahasa yang berbeda-beda, meskipun akhirnya dipersatukan oleh Bahasa Palembang. Perbedaan bahasa dan logat, kadang dapat menjadi suatu obrolan yang mengarah kepada dua kategori, yakni, (1) seru dan (2) sangat seru, dan akhirnya dapat menjadi suatu lawak dadakan yang oleh orang Palembang di sebut kelakar betok.

Kok kelakar betok?

Kelakar betok terdiri dari 2 kata, yaitu kelakar yang artinya obrolan/diskusi ngalor ngidul yang topiknya bisa masuk ke segala aspek kehidupan dan biasanya berakhir tanpa konklusi dan tanpa tindak lanjut. Kelakar adalah seni guyon yang tumbuh dan hidup pada segala strata masyarakat Palembang. Maka dikenal kalau sebagian besar orang Palembang adalah “PAKAR” (pacak bekelakar).

Betok sendiri adalah sejenis ikan yang umumnya berukuran kecil, panjang hingga sekitar 25 cm, namun kebanyakan lebih kecil. Berkepala besar dan bersisik keras kaku. Betok (Anabas testudineus) adalah sejenis ikan perairan tawar, paling gampang tertemui di rawa. Sisiknya gelap keemasan-kehijauan, dagingnya padat, siripnya acap lebih mirip duri yang bisa melukai meski tak berbisa. Ikan ini bisa memanjat ke daratan untuk berpindah dari satu cekungan ke cekungan rawa lainnya. Karenanya, dalam bahasa Inggris betok didapuk dengan nama climbing gouramy. Dalam keadaan normal, sebagaimana ikan umumnya, betok bernafas dalam air dengan insang. Akan tetapi seperti ikan gabus dan lele, betok juga memiliki kemampuan untuk mengambil oksigen langsung dari udara. Ikan ini memiliki organ labirin (labyrinth organ) di kepalanya, yang memungkinkan hal itu. Alat ini sangat berguna manakala ikan mengalami kekeringan dan harus berpindah ke tempat lain yang masih berair. Silahkan baca detail tentang ikan betok di wikipedia.

Balik ke kalakar betok. Kelakar betok merupakan seni “bekelakar tingkat tinggi” masyarakat Palembang. Isinya bisa saja dianggap omong kosong. berpindah dari satu wacana ke wacana lain, dari satu tema ke tema lain. Pengelakar betok biasanya tahu banyak tentang apa saja, dan mampu mengubahnya menjadi suatu obrolan yang seru atau sangat seru.

Kelakar betok hadir sebagai cara untuk melenturkan urat syaraf, menghilangkan penat pikiran, membuat tersenyum dan tertawa. Apa pun, semoga tradisi kelakar betok tetap lestari meski habitat betok, dan rawa, terancam kepunahan. Iwak (ikan) betok mungkin bisa punah, namun kelakar betok tak akan pernah musnah.

Berikut ini, silahkan teman-teman nikmati beberapa kelakar betok yang saya kumpulkan dari berbagai sumber.

MBOTEN NGERTOS (cerito wong doson samo wong jawo)

Ado wong doson, ceritonyo merantau ke Jawo nak cari gawean. Kebeneran selamo diperjalanan dio dapet kawan wong dari Jawo asli.
Waktu naik bis AKAP, nyingok bisnyo besak dan bagus nian, betanyolah dio samo wong Jawo tadi,
Wong doson : “Mas..mas, alangke bagusnyo mobil ni, besak, joknyo empuk, dingin pulo. Punyo siapo nian bis ni?”
Wong Jawo : “Mboten ngertos mas.”
Dalem hatinyo wong doson ni ngomong alangkah kayo si Mboten Ngertos ni, punyo mobil alap-alap sebesak ini.
Waktu nak nyeberang ke Jawo naek kapal fery, betanyo lagi dio samo wong Jawo tadi.
Wong doson : “Mas, siapolah yang punyo kapal ni? alangkah besaknyo banyak pulo bejejer sampe ke tengah laut sano.”
Wong Jawo : “Wah…mboten ngertos mas.”
Tambah yakinlah wong doson ni kalo si Mboten Ngertos tu kayo nian. Dalem hatinyo dio nak nyari si mboten ngertos ni, nak melok begawe samo dio.
Lagi, waktu bis masuk Jakarta, dijingoknyo gedong-gedong besak betingkat, tingginyo mak langit, betanyo lagi dio,
Wong doson : “Oi mas, alangkah besak tingginyo bangunan di sini. Sapo nian yang punyonyo?”
Wong Jawo : ” Mboten ngertos mas…mboten ngertos (agak jengkel)”
Tambah kuat niat wong doson ni nak nyari si Mboten Ngertos. “Pokoknyo nak kucari sampe ketemu alamatnyo, aku mesti begawe samo dio man aku nak jadi wong kayo”, dalem hati wong doson ni.
Na, saat mobil berenti di rumah makan, ado wong rame nian lagi nganterke wong meninggal nak dikuburke. Saking ramenyo jalanan be sampe macet. Wong doson ni ngomong samo kawannyo wong Jawo tadi.
Wong doson : “Alangkah ramenyo mas wong yang nganterke jenazah tu. Pasti wong baek yang ninggal tu. Sapolah kiro-kiro yo mas?
Wong Jawo : “MBOTEN NGERTOS!”
Ndenger jawaban tu langsung lemes wong doson ni. “Na.. la matek pulo si Mboten Ngertos ni. Nak nyari gawe kemano laju aku ni?”
(mboten ngertos=tidak tahu)

PANCASILE (Sekayu Muba)

Amir : Payu YUNG kau NGAH tu lah pintar nia, coba sebutke PANCASILA itu ape?
Kuyung : Ao pacak cobalah kau dengo

Pancasile
Satu : Bintang Segi Lime
Due : Rantai Kebatan Kere
Tige : Batang Beringin Tue
Empat : Tanduk Sapi Gile
Lime : Padi Makanan kite, Kapas ubat luke

NASI DOANG (Pegagan OKI)

Udin datang ke Jakarta baru 2 minggu tapi logatnyo sudah cak wong Jakarta asli
Amin : Oii din ku dengo kau ikak ngomong doang, doang, doang doang ape kau ikak ngerti doang tu ape
Udin : Ao aku kak ngerti
Amin : Cubo kalu cak itu kau terangke ape arti doang itu?
Udin : Kalu tubuh makan dak belauk itu artinye NASI DOANG!
Amin : ??

TENTRA SALING NIMBAK (LAHAT)

Udin bercito-cito jadi Polisi atau tentra, segalo macam caro dio cubo.
Saatnyo dio melamar ke Polda untuk jadi Secaba di Betung. Test pertamo adalah Test Wawancara

Polisi : Coba Saudara sebutkan motivasi saudara menjadi Polisi
Udin : Oii Pak jadi Plisi itu lemak, ade pistol, nangkap maling, naek bis di’de bayar..
Polisi : Stop.. pendapat saudara itu menghina kepolisian!
Saking emosinyo si polisi “ngocho” si Udin sampai gigi Udin rompang

Gigi rompang idak muat Udin putus aso, dio pegi ke tukang sopak gigi untuk pasang gigi baru. Sekali ini dio ikut Test untuk jadi Tentra
Test pertamo adalah test kesehatan

Dokter : Wah saudara Udin, sayang sekali anda tidak bisa masuk Tentara, karena saudara memakai gigi palsu
Udin : Oii Pak kito ini jadi Tentra ini, idak ke saling giget tapi saling nimbak..
Dokter : ???

KA MANNA KANG? (LAHAT)

Asep (Wong Sundo) : Kamana atuh kang?
Udin (Wong Lahat) : Oii idak ke MANNA, Tanjung Sakti
Asep (Wong Sundo) : Naon atuh?
Udin (Wong Lahat) : Idak Naon, balik ari

* MANNA = salah kota di Bengkulu dekat Lahat

APE NGAH IKAK TENTRA? (SEKAYU MUBA)

Udin lagi ke Plembang untuk meli baju di IP, dari KM 12 naek Bis kota ke IP.
Di dalam Bis lagi banyak wong, segalo wong nyetop diambik keneknyo disempel-sempelke dalam bis.
Tibo-tibo Udin meraso ado yang nginjak kakinyo, diliatnyo yang nginjak itu wong tinggi besak, rambut cepak, Udin gentar juga nak marah, dia dengan sopan nanyo ke wong itu

Udin : Misi pak, ape ngah ikak tentra?
Wong itu: bukan…
Udin : Ape ngah ikak Plisi?
Wong itu: bukan..???%(?
Udin : Ape ngah ikak Satpam?
Wong itu: ???? bukan
Udin : Ape.. ngah ikak Hansip..???
Wong itu: bukan???
Udin: KALU NGAH IKAK BUKAN TENTRA, BUKAN PLISI, BUKAN SATPAM, BUKAN HANSIP, NGAPE NGAH IKAK NGINJAK KAKI KU!!!??&?!!!!!!!

CERITO YAI DENGAN CUCUNGNYO

Yai : “Mat, cepet lah sumputan.”
Mamat : “Ngapo yai ?”
Yai : “Itunah ado pak guru kau datang,..kau kan bolos sekolah kemaren..!”
Mamat : “Yai be yang sumputan”
Yai : “Nah ngapo mak itu,..kau yang bolos aq yang suruh nyumput ?”
Mamat : :Masalahnyo aku bolos kemaren, alasan aku yai meninggal.,,”
Yai : “Kurang ajar, nah ku dupak jugo kauni…”

Hahahaha… dengan tepakso Yai nyo nyumput.

MAT SENKANG BRENTI!

Mat Sengkang baru pai ikak ke Ibu kota Jakarta, Dio pengen nak meliat Monas, jadi naek bis kota jurusan Blok M- Kota (Jaman itu belum ado Busway). Cuma Mat Sengkang agak bingung cak mano caro wong Jakarta kalu nak berenti/turun dari bis.
Dio liat caro wong kalu nak stop.
“Ratu Plaza”! dio dengar ado cewek yang teriak ke supir, dan bisnya minggir dan cewek itu turun.
Mat Sengkang mangut-mangut
“Sudirman!” Wong lanang kali ini yang minta bis brenti dan turun, kemudian.
“Thamrin!” Wong lanang pulok yang turun.
Mat Sengkar bepikir ” oh jadi kalu nak brenti kito ini nyebutke namo”
“Sarina!” nah benar kali ini yang turun wong betino”
Ai Mat Sengkang yakin nian kalu caro minta brenti dengan nyebutke namo.
Setelah dio liat Monas keliat idak jauh lagi tempat dio nak brenti, dengan sekuat tenago dio teriak “MATT SENGKANG!!!!!!!!”.
Sopir dan seluruh penumpang : “??????&)#&$#*(#$#$?????

IDAK TAKUT SIAPO BAE, KECUALI … TENTRA

Mang Wahab, wong yang paling melawan di dusun dio di daerah pegagan, idak katek yang pacak melawan dio, keluar masuk penjaro sudah jadi acara tahunan dio.
Suatu hari dio datang ke Palembang, masuk rumah makan HAR di depan Masjid Agung. Dio pengen nunjuke bahwo dio wong yang paling melawan idak ado berani nantang.
“BRAAAKKKK!” Mang Wahab mengebrak meja
“INI DIO WAHAB DARI PEGAGAN, AKU IDAK TAKUT DENGAN SIAPO BAE, SIAPO YANG PALING MELAWAN, PALING HEBAT, TEGAK ADEPI AKU!”
Di liatnyo idak katek yang berani tegak nangepi tantangan dio, Mang Wahab tertawo dalam hati “memang idak katek yang berani!”
Tibo-tibo ado yang tegak di belakang, wongnyo tinggi besak, rambut cepak, pakaian loreng bawa pistol lagi.
Cepat-cepat Mang Wahab teriak….” KECUALI TENTRA

SERSAN TUJOH

Umar : Oi sanak aku itu baru tamat AKABRI Magelang, pangkatnya Letnan Duo
kalu idak salah dio megang sekompi tentra. Hebat.. hebat nian budak itu!
Udin : ai kau, sanak kau itu masih kalah dengan sanak aku yang jadi Plisi
Umar : begawe di mano dio?
Udin : Mak ini ari begawe di Polda
Umar : Ai pasti pangkatnya kecik din
Udin : oi mungkin mak ini ari pangkatnyo suda SERSAN TUJOH
Umar : he he oi din dak katek pangkat Sersan Tujuh!
Udin : pacak bae, soalnya 7 tahuN yang lalu pangkatnya masih SERSAN DUO!

SAPI BEKEN (Disadur dari Radio Ogan Ilir- Indralaya)

Udin : Ai mobil pick-up caknyo ngangur.
Amin : Iyo din lagi nunggu yang nak nyewo kalu bae dapet duit besak ari ini.
Udin : ini ado 2 sapi mamangku nak di kirim ke jawo, pacak dak kau ngangkutnyo?
Amin : Pacak, pacak, bereslah itu, biaso aku ngangkut sapi
Udin : jadi regonyo berapo sampai ke jawo?
Amin : kalu duo sapi yo kiro-kiro 2 juto bae
Udin : yo  payulah kalu mak itu
Amin : jadi masukelah sapi-sapi kau itu ke belakang
Udin : itu lah masalahnyo min..
Amin : ngapo din?
Udin : soalnyo sapi-sapi ku nak duduk di depan…
Amin : &^&$&?????$#$#&*&*(#@#??

TORIS MUNDURKE MOBIL

Ado toris main ke Lahat, nah sang turis bule dari amerika ini mau mundurkan mobil yang di bawanya.
Tahu-tahu wong Lahat teriak-teriak, “got mister got mister” sampe limo kali.
Si bule denger kato got tadi dikironyo itu good (bagus), jadi si bule terus mundur sampe masuk ke got (saluran air).
got(bahasa lahat)=saluran banyu.

WONG JAWO NANDAK IWAK

Ado wong dari Jawo di tugaske ke Pelembang..
Dio manfaatke waktu senggangnyo untuk mengetahui daerah dan tempat tinggalnyo.

Kebetulan tempat tinggalnyo dak jauh dari pasar iwak.
Karna hobi makan iwak dan kangen dengan masakan mek nyo, iseng dio pegi kepasar iwak.

Sampai di pasar, ia bertanya.. “Mas, berapa ikan sekilo..?”
Sang penjual tak menjawab.!, justru balik bertanya, “Nak idup apo mati…???”

“Busyet, wong aku arep tuku iwak, koq malah di takoni urip opo mati..” batin wong Jawo ni.

Dak lamo bejalanlah dio ke tempat lainnyo yang ado jualan iwak jugo.
Dengan girangnya dio betanyo…”Mang, berapa ikan sekilo?”
Tukang ikan: “Idup apo mati..?”, sembari mengacungkan pisau ke arah wong Jawo tadi..

Nah… wong Jawo tu lari terbirit-birit ketakutan…akhirnyo selama di Pelembang dio nandak makan iwak.

WONG JAKARTA SAMO KOMERING

Orang Jakarta lagi liburan ke Komering… dengan gaya nya yg sok pintar bahasa komering, ia pergi kepasar. dengan membawa keruntung, alias keranjang.
Sesampai di pasar, bertemulah ia dengan tetanganya…
Jakarta: “haga gupa dikuna..?” ( mau kemana kamu?)
Komering: “haga ko pasar…!”( mau kepasar)
Wong Jakarta dengan girang belanja makanan dan sebagainya karena harga murah meriah, sehinga keruntung/keranjangnya penuh dengan bermacam ragam belanjaan.
Karna keranjangnya sudah penuh. Orang Jakarta memutuskan kembali ke penginapannya.
Tak lama terdengar suara dari belakang:
Komering: “api di keruntung mu….?” ( apa di keranjang kamu?)
Orang Jakarta tanpa menoleh kebelakang, ia menjerit “kebakaran… kebakaran …..” sembari berlari sekencang nya ke arah sungai sehinga ia melompat bersama keruntung/keranjang nya yg penuh….!!

PENYIAR DARI SEKAYU…

Ikak la die radio sekayu
dengan gelombang lime tige ulang
dengan tinggi pemancar tige kali satang
ikak la die lagu pertame kambing blage ( adu domba )..
di teruske lagu berikutnye tak suek tenage ( tak berdaya )..
dan lagu terakhir mandi kemek kumbang ( mandi madu)…
sape nak nengo nengo dak dem..

Trime kaseh……………………..

NAK MASUK TENTRO

Suatu hari di sekolah Udin…ibu guru agama bertanyo kepada murid-muridnyo…
“Anak2 siapo yang kagek nak masuk surgo…?”
Galo budak njawab “Aku bu…” (dengan ngangkat tangannyo )
Tapi siko murid, si Udin diem bae dak besuaro…
Lalu ibu guru itu nanyo ke Udin, “Udin ngapo kau dak ngakat tangan?  Apo kagek kau dak galak masuk surgo?”
Lalu Udin menjawab…”Ibu Guru, kato mek aku besak kagek aku nak masuk tentro”…

HANTU BANYU
Dedi samo Agus nak mancing di sungi musi. Dio beduo bawa bekal bakwan. Umpan mancingnyo cacing.
La duo jam mancing dak dapet-dapet jugo, sampe umpan nyo abis.
Dedi : “Gus cakmano kalu kito umpan bakwan bae…”
Agus : “Payu”
Pas bakwannyo di ceburke, langsung keno samber,pas diangkat ruponyo hantu banyu.
Dedi samo Agus la ketakutan, siap-siap nak belari,
Tapi hantu banyu tu langsung ngomong, “jangan takut dek, aku cuma nak betanyo, Mano Cabenyo..?”

MIE 750 ADO DAK?

Ni cerito tentang Dendi budak kos yang maseh kuliah,..
Dio ni dingin-dingin nak makan mie,..padahal duit di kantong cuma 750 piah,.cuma kareno budak ni tekak, masih be nekat dio ke warung ko Acung,…
Dendi : “Ko ado mie dak?”
Koko : “Ado,…nak mie apo kau?”
Dendi : “mie raso kari ayam berapo ko?”
Koko : “1500.”
Ddendi : “Kalo raso soto ayam ko?”
Koko : “1500.”
Dendi : “Ado yang 750 an dak ko?”
Koko : “Ado, mie raso taik ayam.”

NGAMBEK KLAPO 3 IKOK BE

Adek: “kakak, ambek klapo…”
Kakak: “manggil-manggil awak kecik..ngapo?”
Adek: “kak kato mek ambek klapo 3 ikok be..”
Kakak: “ngapo dak kau bae yang ngambek?..”
Adek: “kato mek kakak bae yg ambek klaponyo…
Kakak: “yo sudah man cak itu… enjuk tahu mek suru nunggu denget”
Dak lamo tedenger suaro. “gedabuk” sikok..”gedabuk” duo..”gedabuk-gedabuk..”
Adek: “nah ngapo 4 ikok kak, kato mek 3 bae….” (sambil teriak)
Kakak: “mato kau empat…aku nih.. yang nyampak….”

BARANG NYAMPAK DAK BOLEH DIAMBEK

Ado Jono dg neneknyo nak pegi ke Pelembang..
Jono sebelum pegi dipeseni oleh neneknyo : “Cung, gek kalo ado barang yang la nyampak dak boleh diambek lagi”….
Pas di jalan, Jono nyingok ado roti…
Jono : “Nek, ado roti nek.”
Nenek : “Jangan cung, barang yang la nyampak dak boleh diambek lagi.”
Dak lamo jalan, Jono nyingok ado duit 50ribu piyah di jalan.
Jono : “Nek, ado duit 50rb deket kaki nenek.”
Nenek : “Jangan cung, barang yang la nympk dak boleh diambek lagi.”
Jono : “ai dah, duet be dak boleh diambek… jadi barag yang la nyampak dak boleh diambek niann cak nyo tu.
Dak lamo bejalan, tedenger bunyi gedebuk, dk taunyo neneknyo yg nyampak ke got.
Nenek : “Cung tolong…”
Jono : “Roti dak boleh diambek, duet apo lagi,… ai dem talak kelah… barang yang sudah nyampak dak boleh diambek lg…”
Nenek : “cucung kurang ajar…”
Jono : “la.. kan nenek dewek yang ngomong barang yang sudah nyampak dak boleh diambek lagi..”

Semoga bermanfaat.

25 Responses

  1. Trimksh klakarnya Pak…
    Pacak ngendori urat syaraf…

  2. I like this post, enjoyed this one thanks for putting up.

  3. Just a smiling visitant here to share the love (:, btw great style and design .

  4. gulo batok, daerah rambang
    manis sekali, katek duonyo
    kelakar betok, khas palembang
    menghibur hati, buat ketawo

    Permisi Copas 1 paragraf ya gan, untuk blog saya..

  5. Lucu..terima kasih sdh menghibur!!!!! Maaf, sebagian saya sadur untuk koleksi humor saya Pak!!!!

  6. lumayan mang, mokasih kelakar betoknyo…
    ijin copas yo untuk koleksi…

  7. sumpah lucu nian. ilang jugo dkit galau aq mlm ini

  8. pacak kau mang…

  9. Trobati kangen aq dg bhso plmbang asli

  10. Mantap pak…. teraso nian besak kelakar ceritonyo….

  11. […] Kelakar Betok : Seni Bekelakar Wong Kito Galo […]

  12. kelakarnya koq gak di update..??? saya tunggu loh…

  13. Wah lucu aku wong pali

  14. SANGAT BAGUS APALAGI KE DAERAHAN SANGAT TINGGI YANG KURANG PERBENDAHARAANYO cerite nye

  15. ge ku bantu cerlta lucu wang PALI

  16. Jela nia Kanti uji nga tuh..( wong sekayu)

  17. Terimakasih cerita-cerita lucunya.. sangat menghibur.. pengobat rindu.. kami perantau..

  18. trimo kasih bnyk, sanqat banqqa jd oranq palembanq

  19. Mantabbbs… mokase mang cek…

  20. Hahahah kasian nian jingok nenek nyo dak di tolongi cucung nyoo hahaha lucu nian sellu sukses buat krlakar betok palembng cerita dan video nyo ok punyo plembang wobg kito galo….

Jika berkenan dengan postingan ini, silahkan tuliskan komentar anda. Terimakasih sudah mampir.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: